info@ellidokuz.com
Dolar Alış
:
35.0619
Dolar Satış
:
35.1251
Euro Alış
:
36.4162
Euro Satış
:
36.4818
Aranıyor, lütfen bekleyiniz...
Haniflerin Yolu
Yazar
Cuma Ali Soysal
Yayınevi
Cinius
Yayın Yılı
2017
Sayfa
711
Arapçalaşmış Süryanice bir sözcük olan ve “şaşkınlıktan kurtulmak için istikamete meyletmek” anlamına gelen hanif; Kur’an da on yerde tekil, iki yerde çoğul (hunefâ) olarak kullanılır.Kur’an a göre Hz. İbrahim (a) bir haniftir da tüm Nebiler ve Resüller’de birer Haniftir. Çünki, onlar; Rabb’e (Hac-67), tek ilaha (mü’min: 23-32), tek ALLAH’a kul olmağa (Nahi-36) Sırat-ı mustakim’e (Mü-minun-73) kurtuluşa (Mü’min-41) tek dine ve tek ümmete (Enbiya-92; Mü’minün: 51-52; Şura-13) davet ekseninde, “tevhid karşıtlığına, şirke yozlaşmış, kokuşmuş kült ve geleneklere, zalime, zulme ve paganist tüm telakkilere karşı savaşan” ALLAH elçileridir. 

İlk peygamber Hz. Âdem (a)’den (Âl-i İmran-33 Tâ Hâ-122), Son Nebî Hz. Muhammed (s)’e (Ahzâb-40) kadar kesintisiz bir şekilde gelen bu sistem “Haniflerin Yolu Sırat-ı Mustâkim”dir.Meşrûiyeti ve referansı insanın yaratılış formu ve “bezm-î elest” olan (A’râf 172) bu sistemin, biraz vasfı fıtrîliğidir:O halde yüzünü bir hanif olarak dine tut, ALLAH’ın insanları kendisi üzerine yarattığı fıtratına. ALLAH’ın yaratışında değişme yoktur, dosdoğru sabit din odur… (Rûm-30)Bu sistemin merkezinde “kulluk için formlanmış” (Zâriyât-56) insan vardır. Bu sistemde “eşref-î mahlûk” olan insanın fıtrat sınırları zorlanmaz (Bakara-286) . Zirâ, “ALLAH kullarına kolaylık diler, zorluk dilemez” (Bakara-185) ve “hiçbir kulundan verdiğinden fazlasını da istemez” (Talâk-7). 

(Tanıtım Bülteninden)